Bun gasit dragi prieteni/prietene,
Dupa o lungaaaaa perioada in care nu am mai intrat pe blog, azi am avut inspiratie si mi-am zis ca un asa subiect trebuie sa ramana in posteritate. :)))
Am tot citit zilele acestea, pe diverse site-uri, despre ce e bine, ce nu e bine, ce e indicat sau nu e indicat sa se faca cu un copil intr-o gradinita Montessori. Ceea ce m-a convins sa scriu azi a fost faptul ca multe dintre pareri reprezentau opinii personale, la un moment dat se ajunsese chiar si la mici altercatii.
Astfel, am considerat ca este timpul sa facem putina lumina si am facut un rezumat al materialelor si activitatilor recomandate de catre AMI (Association Montessori Internationale) pentru grupa de varsta 0-3 ani.
Copilul
de la naştere la 6 luni
Activitati pentru experiente vizuale,
tactile si auditive:
- Exp. vizuale: Munari, octaedru , gobbi, figuri stilizate din hârtie/lemn, sfere în trei culori, clopot/disc pe panglică
- Exp. tactile: Cercuri interconectoare, mărgele pentru apucat cu mâna, minge de cauciuc cu gâlme, sferă cu mărgele, inele interconectoare, obiecte din casă
- Exp. auditive: zdrăngănitoare cilindrică din bambus/ cu cloptei, tartacute, clopetei pe o curea, cutie muzicala, zdranganitoare din argint
Exercitii de viata practica:
- Îmbrăcat, dezbrăcat și depozitarea hainelor, Spălarea pe mâini la chiuvetă, Suflarea nasului, Pieptănat, Rama cu arici
Copilul
de la 5 luni la 14/16 luni (mers):
Materiale pentru dezvoltarea
coordonarii ochi-mana:
- minge de lovit, coş cu obiecte cunoscute, cană cu minge, cutie cu cub, cutie cu tavă şi bilă, cutie cu compartiment şi bilă, cutie cu bile de împins, inele şi cârlig de rufe pe suport instabil/stabil, coş cu inele şi cârlig, fus cu inele de şervet, suport cu inele de dimensiuni gradate, lacăt şi chei, surub şi piuliță, deschidere şi închidere
Activitati pentru sustinerea dezvoltarii echilibrului:
- Rostogolire, sezut, mers de-a bușilea, stat în picioare prin tragere, folosirea brațelor pentru locomotive, mers cu susținere
Exercitii de viata practica:
- Grija personala: Îmbrăcat, dezbrăcat și depozitarea hainelor, spălare pe mâini la chiuvetă, suflarea nasului, pieptănat, rama cu arici
- Grija ptr mediu: Ștergerea mesei, udarea plantelor
LIMBAJ: Cărți, Limbaj ritmic, auto-exprimare
ARTĂ :
Mâzgăleli, creta
MUZICĂ ȘI MIȘCARE: cantat, jocuri de miscare
Copilul
de la 14/16 luni până la 2,5/3 ani:
Materiale pentru rafinarea coordonarii ochi-mana:
- Cutia cu cârlige de rufe, cuburi pe un băț vertical, discuri pe un băț orizontal, trei cârlige cu inele mici, Înșirarea mărgelelor pe ață, cutia poștală, cutie cu fise (cu sloturi), sortare, puzzle, cutie de lemn cu capac glisant, cutie cu recipient, cutie cu sertare, coș cu recipiente, cusut/lipit, folosirea foarfecelor
Activitati pentru sustinerea rafinarii echilibrului:
- Cățărat, alunecat, impins/tras, deplasare pe brațe, sărit, alergat, călărit
Exercitii de viata practica:
- Grija personala: Îmbrăcat, dezbrăcat și depozitarea hainelor, spălare pe mâni, pieptănat, spălat pe dinți, suflarea nasului, curățarea pantofilor, lustruirea pantofilor, rame (arici, fermoar, nasturi mari, capse, catarame)
- Grija ptr mediu: pregatirea/stergerea/spalarea mesei, spalarea vaselor, stergerea prafului, măturat, spălat cu mopul, curățarea sticlei, lustruirea oglinzilor/lemnului, udarea florilor, stergerea frunzelor, aranjarea florilor, spălarea cârpelor, germinarea semințelor
Exercitii ptr grație și curtoazie:
- Ducerea unui scaun/taburet, cum te așezi pe scaun, punerea mesei, servirea mesei, ducerea mesei – 1 sau 2 persoane, ducerea unui covoraș – rulat sau plat, rularea covorașului
LIMBAJ:
Obiecte cu jetoane corespunzătoare, cărți, limbaj ritmic,
auto-exprimare, exercițiul cu întrebări
ARTĂ :
Mâzgăleli, creta, pictura, lut
MUZICĂ ȘI MIȘCARE: cantat, jocuri de miscare, instrumente muzicale
In filmulet sunt atat de frumos prezentate lucrurile incat orice comentariu din partea mea este inutil:
Recunosc ca sunt un fan al metodei Montessori si poate nu voi reusi mereu sa fiu obectiva, dar voi incerca sa fiu macar 90% obiectiva atunci cand vorbesc despre Montessori.
Aceast post este doar inceputul unui proiect mai mare, pe care promit sa il dezvolt si online. Pe masura ce voi gasi modalitatea cea mai buna de a impartasi cu voi cunostintele si lucurile descoperite, voi adauga si pe blog.
Si pentru ca niciodata nu mi-au placut compunerile, in loc de incheiere, vreau sa va adersez o rugaminte: luati-va tot timpul necesar pentru a va cunoaste si observa copilul, pentru a-l asculta si va va conduce singur catre activitatile de care are nevoie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu