miercuri, 24 septembrie 2014

Perioade senzitive



Perioada senzitiva reprezinta acea perioada care permite copilului sa se concentreze foarte bine asupra unui aspect din mediu, a unei caracteristici, iar aceasta concentare are loc in mod natural, fara efort suplimentar. 

Perioadele senzitive sunt descrise, in principal, pentru primul plan de dezvoltare. Maria Montessori a fost prima persoana care a descris perioadele senzitive la fiinta umana.

Este foarte util sa fie cunoscute aceste perioade senzitive si caracteristicile lor, mai ales in cadrul primului an de dezvoltare, in care copilul nu comunica foarte mult cu adultul. Ele permit adultului sa inteleaga dezvoltarea copilului si astfel il poata ajuta, oferindu-i materialele de care are nevoie pentru dezvoltare. 

  “O perioadă senzitivă se referă la o sensibilitate specială pe care o creatură o dobândește în starea sa infantilă, când încă este în proces de evoluție. Este o dispoziție trecătoare și limitată la dobândirea unei trăsături speciale. Odată ce această trăsătură sau caracteristică a fost dobândită, sensibilitatea specială dispare.” (Montessori Maria, Secretul copilăriei, cap. 7 )

La inceput, copilul este atras de anumite aspect ale mediului, iar acest interes duce la activitati in mediu, lucru care in timp devine o achizitie permanenta (incarnare). Cand perioada senzitiva apara, mediul trebuie sa fie pregatit astfel incat copilul sa isi poata desfasura activitatea, fizica sau mentala, in voie, fara constrangeri. Pregatirea mediului nu este suficienta, trebuie sa se gaseasca legatura/conexiunea copilului cu mediu. Copilul va lua din mediu acele lucruri care ii sunt necesare. 

Perioadele senzitive pot fi remarcate prin observare. Atunci cand observam repetarea unei activitati inseamna ca acel copil se afla in perioada senzitiva a acelei activitati.

Cele mai des intalnite perioade senzitive, in primul plan de dezvoltare (0-3 ani) sunt urmatoarele:
  • Ordinea
Nevoia de ordine exista inca de la nastere. Ordinea aduce siguranta, intelegere asupra lucrurilor, bucurie si liniste. In pedagogia Montessori exista foarte multa ordine prin materialele folosite, prin frumusetea lor, prin faptul ca sunt la locul lor.
  •  Limbajul
Perioada senzitiva a limbajului incepe inainte de nastere, copilul miscandu-si muschii buzelor in timp ce mama vorbeste. Perioada senzitiva a limbajului merge pana spre 11 ani, dar pana la varsta de 6 ani lucreaza mintea absorbanta.
  • Miscarea
In primul an de viata, copilul trece prin diferite stadii de miscare, de la rotire, intindere si apucare a obiectelor, tarare, mers de-a busilea, apoi ridicare tinandu-se de un obiect fix, la mers tinandu-se de obiecte si in final mersul. In perioada 1-2 ani copilul este capabil sa alerge, intre 2-3 ani sa sara in 2 picioare, iar dupa 3 ani sa practice mersul strengarului sau sa sara intr-un picior.
  • Comportamentul social (social behavior)
Scopul copilului este adaptarea la mediul si timpul sau, iar acest scop nu poate fi realizat fara invatarea comportamentelor sociale. Copilul imita pentru a dobandi acea caracteristica, pentru a o incarna.
  • Asimilarea imaginilor
In perioada 0-3 ani copilul asimileaza foarte multe imagini, iar in perioada 3-6 clasifica aceste imagini, de aceea este necesara expunerea copilului la cat mai multe experiente vizuale, tactile, senzoriale.
  • Obiecte mici
La începutul celui de-al doilea an, copilul începe să devină interesat de obiecte foarte mici, descoperindu-le peste tot, chiar și în ilustrații.
  • Rafinarea simturilor
Apartine mai degraba perioadei 3-6 ani, dar vorbim despre ea si in perioada 0-3 ani pentru ca inainte de a ajunge la rafinare, copilul are nevoie sa dezvolte simturile, sa atinga, sa miroase, sa interactioneze cu obiectele din mediu.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu