Perioada senzitiva reprezinta acea perioada care permite copilului sa se
concentreze foarte bine asupra unui aspect din mediu, a unei caracteristici,
iar aceasta concentare are loc in mod natural, fara efort suplimentar.
Perioadele
senzitive sunt descrise, in principal, pentru primul plan de dezvoltare. Maria
Montessori a fost prima persoana care a descris perioadele senzitive la fiinta
umana.
Este
foarte util sa fie cunoscute aceste perioade senzitive si caracteristicile lor,
mai ales in cadrul primului an de dezvoltare, in care copilul nu comunica
foarte mult cu adultul. Ele permit adultului sa inteleaga dezvoltarea copilului
si astfel il poata ajuta, oferindu-i materialele de care are nevoie pentru
dezvoltare.
“O perioadă senzitivă se referă la o sensibilitate
specială pe care o creatură o dobândește în starea sa infantilă, când încă este
în proces de evoluție. Este o dispoziție trecătoare și limitată la dobândirea
unei trăsături speciale. Odată ce această trăsătură sau caracteristică a fost
dobândită, sensibilitatea specială dispare.” (Montessori Maria, Secretul
copilăriei, cap. 7 )
La
inceput, copilul este atras de anumite aspect ale mediului, iar acest interes
duce la activitati in mediu, lucru care in timp devine o achizitie permanenta
(incarnare). Cand perioada senzitiva apara, mediul trebuie sa fie pregatit
astfel incat copilul sa isi poata desfasura activitatea, fizica sau mentala, in
voie, fara constrangeri. Pregatirea mediului nu este suficienta, trebuie sa se
gaseasca legatura/conexiunea copilului cu mediu. Copilul va lua din mediu acele
lucruri care ii sunt necesare.
Perioadele
senzitive pot fi remarcate prin observare. Atunci cand observam repetarea unei
activitati inseamna ca acel copil se afla in perioada senzitiva a acelei
activitati.
Cele
mai des intalnite perioade senzitive, in primul plan de dezvoltare (0-3 ani)
sunt urmatoarele:
- Ordinea
Nevoia de ordine exista inca de la
nastere. Ordinea aduce siguranta, intelegere asupra lucrurilor, bucurie si
liniste. In pedagogia Montessori exista foarte multa ordine prin materialele
folosite, prin frumusetea lor, prin faptul ca sunt la locul lor.
- Limbajul
Perioada senzitiva a limbajului
incepe inainte de nastere, copilul miscandu-si muschii buzelor in timp ce mama
vorbeste. Perioada senzitiva a limbajului merge pana spre 11 ani, dar pana la
varsta de 6 ani lucreaza mintea absorbanta.
- Miscarea
In primul an de viata, copilul trece
prin diferite stadii de miscare, de la rotire, intindere si apucare a obiectelor,
tarare, mers de-a busilea, apoi ridicare tinandu-se de un obiect fix, la mers
tinandu-se de obiecte si in final mersul. In perioada 1-2 ani copilul este
capabil sa alerge, intre 2-3 ani sa sara in 2 picioare, iar dupa 3 ani sa
practice mersul strengarului sau sa sara intr-un picior.
- Comportamentul social (social behavior)
Scopul copilului este adaptarea la
mediul si timpul sau, iar acest scop nu poate fi realizat fara invatarea
comportamentelor sociale. Copilul imita pentru a dobandi acea caracteristica,
pentru a o incarna.
- Asimilarea imaginilor
In perioada 0-3 ani copilul
asimileaza foarte multe imagini, iar in perioada 3-6 clasifica aceste imagini,
de aceea este necesara expunerea copilului la cat mai multe experiente vizuale,
tactile, senzoriale.
- Obiecte mici
La începutul celui de-al doilea an,
copilul începe să devină interesat de obiecte foarte mici, descoperindu-le
peste tot, chiar și în ilustrații.
- Rafinarea simturilor
Apartine mai degraba perioadei 3-6
ani, dar vorbim despre ea si in perioada 0-3 ani pentru ca inainte de a ajunge
la rafinare, copilul are nevoie sa dezvolte simturile, sa atinga, sa miroase,
sa interactioneze cu obiectele din mediu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu